PRACOWNICZE PLANY KAPITAŁOWE – WDROŻENIE
Pracownicze Plany Kapitałowe – wdrożenie jest obowiązkiem pracodawcy. Na całą procedurę składa się kilka kroków, które zatrudniający powinien wykonać aby prawidłowo wprowadzić PPK do swojej firmy. Poniżej znajduje się schemat przedstawiający najważniejsze kwestie związane z procesem wdrażania.

Krok 1: Instytucja finansowa
W pierwszej kolejności pracodawca powinien wybrać przedsiębiorstwo będące dostawcą usługi PPK. Na Polskim rynku istnieje wiele przedsiębiorstw zajmujących się obsługą Pracowniczych Planów Kapitałowych. Podmiot zatrudniający dokonuje wyboru w porozumieniu z zakładową organizacją związkową lub – jeśli taka nie działa w firmie – z reprezentacją Pracowników wyłonioną w trybie przyjętym w firmie. Ostateczna decyzja w wyborze instytucji należy do pracodawcy.
Krok 2: Umowa o zarządzaniu PPK
Podpisanie umowy o zarządzaniu PPK:
• Z wybraną instytucją finansową podmiot zatrudniający podpisuje umowę o zarządzanie PPK
• Umowa powinna zostać zawarta w postaci elektronicznej
• Umowa musi zostać zawarta nie później niż 10 dni roboczych przed upływem terminu na zawarcie umowy o prowadzenie PPK
Krok 3: Umowa o prowadzenie PPK
Podpisanie umowy o prowadzenie PPK:
• Z tą samą instytucją podmiot zatrudniający podpisuje umowę o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz wszystkich Pracowników, którzy ukończyli 18 i nie ukończyli 55 roku życia (poza tymi, którzy złożyli deklarację rezygnacji z dokonywania wpłat)
• Osoby, które ukończyły 55 rok życia, a nie ukończyły 70 , mogą zwrócić się z wnioskiem o zawarcie takiej umowy; obowiązkiem jest poinformować te osoby o możliwości złożenia wniosku
• Umowę o prowadzenie PPK należy zawrzeć w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po upływie 3 miesięcy od pierwszego dnia stosowania dla Twojej firmy ustawy o PPK
Krok 4: Obliczenie wysokości wpłaty i przekazanie ich do wybranej instytucji finansowej
• Wpłat do PPK dokonuje się począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawarto umowę o prowadzenie PPK.
• Po stronie pracodawcy jest obliczenie i wpłacenie do wybranej instytucji finansowej wpłat finansowanych przez Pracodawcę oraz Pracownika • Obliczanie i pobieranie wpłat odbywa się w terminie wypłaty wynagrodzenia
• Przekazanie wpłaty do PPK w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym opłaty zostały obliczone i pobrane
• Wyjątkiem jest sytuacja, w której wynagrodzenie wypłacane jest w okresach krótszych niż miesiąc – wówczas wpłaty należne za miesiąc dokonywane są w terminie do ostatniego dnia miesiąca
Krok 5: Przekazanie osobom zatrudnionym oraz wybranej instytucji finansowej informacji związanych z PPK oraz prowadzenie dokumentacji – obowiązki pracodawcy:
• Na starcie programu informacja dla Pracowników o ich uprawnieniach i obowiązkach, oraz o zasadach funkcjonowania PPK
• Poinformowanie osób zatrudnionych o możliwości zadeklarowania wpłaty dodatkowej oraz o możliwości obniżenia wysokości wpłaty podstawowej
• Co 4 lata wznowienie wpłat do PPK za Pracowników, którzy złożyli deklarację rezygnacji (pierwszy termin ponownego automatycznego wznowienia wpłat to 1 kwietnia 2023 roku)
• Przekazywanie informacji o prowadzonym PPK Pracownikom i instytucji finansowej – m.in. informacje o rezygnacji z dokonywania wpłat
• Prowadzenie dokumentacji związanej z dokonywaniem wpłat do PPK
Pracownicze Plany Kapitałowe – wdrożenie krok po kroku to schemat przedstawiający obowiązki pracodawcy związane z PPK. Jeżeli nadal masz wątpliwości zachęcamy do kontaktu. Nasza fundacja ma zwiększenie wiedzy na temat procedury wdrażania PPK dlatego teraz oferujemy bezpłatny kontakt w celu jak najsprawniejszego przejścia przez procedurę.
Napisz do nas: