KOMPLEKSOWE PODEJŚCIE DO PROCESÓW OPIEKI I WSPARCIA W PIECZY ZASTĘPCZEJ
1. Metodyczne prowadzenie dziecka od przyjęcia do pieczy instytucjonalnej po pełną samodzielność.
2. Wieloaspektowa ocena sytuacji wychowanka przebywającego w opiece instytucjonalnej.
3. Indywidualny program usamodzielnienia jako kluczowe narzędzie w procesie wyjścia z placówki.
4. Plan pomocy dziecku w pracy z młodzieżą przejawiającą trudności adaptacyjne.
5. Kształtowanie dojrzałych postaw społeczno-emocjonalnych wychowanków z wykorzystaniem spersonalizowanych strategii.
6. Skuteczne procesy reintegracji dziecka z rodziną biologiczną i ich wielopłaszczyznowa koordynacja.
7. Budowanie konstruktywnych relacji wychowawca - wychowanek i wzmacnianie więzi opartych na zaufaniu.
8. Rozpoznawanie i przezwyciężanie problemów wychowawczych w środowisku opiekuńczo-wychowawczym.
9. Specyfika skutecznych metod wychowawczych w opiece instytucjonalnej nad dziećmi z trudnościami.
10. Kształtowanie ról społecznych i życiowych wychowanków w pieczy zastępczej.
11. Rozwój kluczowych kompetencji społecznych i poznawczych wśród dzieci i młodzieży w placówkach.
12. Wychowanie bez kar i nagród jako alternatywna droga do samoregulacji i autonomii dziecka.
13. Dyscyplina w placówce opiekuńczo-wychowawczej – strategie skutecznego zarządzania procesem wychowawczym.
14. Alternatywne ścieżki wychowawcze wspierające odpowiedzialność i proaktywność wśród wychowanków.
15. Wzmacnianie postawy emocjonalnej dojrzałości u młodzieży przygotowującej się do opuszczenia opieki instytucjonalnej.
16. Stabilizacja emocjonalna dzieci w pieczy zastępczej – metody i narzędzia wsparcia.
17. Przygotowanie wychowanków do dorosłości w kontekście współczesnych wyzwań społecznych.
18. Efektywne postępowanie z podopiecznym sprawiającym trudności wychowawcze w placówce.
19. Komunikacja z dojrzewającą młodzieżą przejawiającą zachowania problemowe – praktyczne techniki dialogu.
INTERWENCJA KRYZYSOWA, TERAPIA I PROFILAKTYKA ZABURZEŃ WŚRÓD WYCHOWANKÓW
20. Rozpoznawanie dziecka doświadczającego przemocy – interdyscyplinarna diagnoza i działania pomocowe.
21. Praca z dzieckiem krzywdzonym – metody interwencji, wsparcia i rekonwalescencji psychicznej.
22. Interwencja kryzysowa w pracy z dziećmi i młodzieżą – procedury oraz standardy postępowania.
23. Radzenie sobie z kryzysami w środowiskach zastępczych – strategie pomocy.
24. Przeciwdziałanie ucieczkom z placówek – analiza przyczyn i kształtowanie bezpiecznego środowiska.
25. Wsparcie dziecka prezentującego zachowania agresywne – diagnoza przyczyn i działania terapeutyczne.
26. Wspieranie rodzin zastępczych opiekujących się dzieckiem agresywnym i buntowniczym.
27. Dynamika agresji w grupie wychowanków i procedury interwencyjne w opiece instytucjonalnej.
28. Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej w placówkach – narzędzia analizy, profilaktyki i reakcji.
29. Praca z dzieckiem po doświadczeniach traumatycznych – etapy wsparcia i odbudowy zasobów psychicznych.
30. Wczesnodziecięca trauma a wzorce przywiązania i strategie terapeutyczne w opiece instytucjonalnej.
31. Dziecko z zaburzeniami psychicznymi i problemami w zachowaniu – kompleksowa diagnoza i terapia.
32. Wsparcie dzieci z zaburzeniami lękowymi – wczesna identyfikacja i skuteczne techniki pomocy.
33. Zaburzenia nastroju i depresja u dzieci i młodzieży – diagnoza kliniczna oraz interwencje wspierające.
34. Zaburzenia zachowania w okresie adolescencji – profilaktyka, interwencja i działania naprawcze.
35. Zagrożenia współczesnego świata dla zdrowia psychicznego młodzieży – rozpoznawanie i zapobieganie.
36. Uzależnienia behawioralne i cyberprzemoc – wpływ na zachowanie młodzieży i metody profilaktyki.
37. Profilaktyka uzależnień wśród dzieci i młodzieży – łączenie działań wychowawczych i terapeutycznych.
38. Higiena psychiczna jako fundament stabilności emocjonalnej i profilaktyka trudnych zachowań.
ROZWÓJ KOMPETENCJI PERSONELU I EFEKTYWNOŚĆ PRACY W INSTYTUCJONALNEJ PIECZY ZASTĘPCZEJ
39. Wzmacnianie odporności psychicznej wychowawców w wymagających warunkach pracy.
40. Asertywność i świadome pomaganie – doskonalenie umiejętności psychologicznych kadry.
41. Radzenie sobie z własną złością w pracy z dziećmi i młodzieżą w trudnych sytuacjach.
42. Profilaktyka wypalenia zawodowego – rozpoznawanie objawów, strategie radzenia sobie i samopomoc.
43. Usprawnianie komunikacji i przepływu informacji w zespole wychowawców.
44. Przeciwdziałanie psychomanipulacji w środowisku zawodowym – metody ochrony i reagowania.
45. Utrzymywanie stabilności emocjonalnej w pracy z młodzieżą o złożonych potrzebach.
46. Trening odporności psychicznej w pracy wychowawczej – narzędzia i praktyki rozwojowe.
47. Efektywność pracy zawodowej – strategie organizacji i optymalizacji procesów w placówkach.
48. Wzmacnianie siły psychicznej wychowawcy – budowanie indywidualnych zasobów i umiejętności radzenia sobie.
49. Jak wychować i nie zwariować – utrzymywanie równowagi psychicznej w pracy z trudną młodzieżą.
50. Doskonalenie komunikacji z dzieckiem na różnych etapach rozwoju – narzędzia i techniki rozmowy.
51. Metody samorozwoju wychowawców – czerpanie satysfakcji z pracy i rozwijanie własnych kompetencji.
52. Trening Empatycznej Komunikacji w praktyce jako narzędzie wsparcia podczas trudnych sytuacji w placówce.
53. Świadomość swoich uczuć i potrzeb – wzmacnianie sprawczości i poprawa relacji w środowisku pracy.
54. Jak pedagogizować rodziców, którzy nie chcą współpracować – uniwersalne metody współpracy oparte na szacunku.
55. Praktyczny kontrakt behawioralny oparty na współpracy z rodzicem unikającym kontaktu z placówką.
FUNKCJONOWANIE PLACÓWEK OPIEKUŃCZYCH W ŚRODOWISKU SPOŁECZNYM I PRAWNYM
56. Sposoby radzenia sobie z zachowaniami agresywnymi wśród rodziców, dzieci i młodzieży.
57. Jak budować swój autorytet – warsztaty dla wychowawców. Jak radzić sobie z agresją werbalną wychowanków? Jak tworzyć kontrakty z grupą wychowawczą?
58. Indywidualny plan wsparcia.
59. Jak radzić sobie z wypaleniem zawodowym pracownika placówki opiekuńczej – wieloletnia praca, praca z ogromną odpowiedzialnością.
60. Dobre przykłady i praktyki z życia placówek opiekuńczych.
61. Trening umiejętności społecznych.
62. Motywacyjne mechanizmy w procesie terapeutycznym.
63. Współpraca i rozwiązywanie konfliktów.
64. Komunikacja interpersonalna w zespole terapeutycznym.
65. Zarządzanie stresem w pracy terapeuty/opiekuna.
66. Zarządzanie sobą w czasie.
67. Mediacje – profesjonalny sposób rozwiązywania problemów na drodze dialogu, wykorzystanie dialogu motywującego w pracy z rodziną.
SPECJALISTYCZNE PROGRAMY, METODY TERAPEUTYCZNE I EDUKACYJNE WSPIERAJĄCE ROZWÓJ DZIECKA Z TRUDNOŚCIAMI
68. Diagnoza socjoterapeutyczna i holistyczne modele wsparcia dziecka z problemami.
69. Tworzenie i realizacja programów socjoterapeutycznych dla dzieci w wieku szkolnym.
70. Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci agresywnych – modele oddziaływań i ocena efektywności.
71. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci z trudnościami w uczeniu się – praktyczne rozwiązania.
72. Wspieranie dzieci z trudnościami czytania i pisania – innowacyjne metody dydaktyczne.
73. Dysleksja rozwojowa – wczesna diagnoza, strategie pomocy i narzędzia wspierające proces nauki.
74. Gry i zabawy stymulujące rozwój społeczno-emocjonalny dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
75. Praca z dziećmi ze spektrum autyzmu i innymi zaburzeniami neurorozwojowymi – indywidualizacja podejścia.
76. Wsparcie indywidualne w obszarze higieny psychicznej dla młodzieży w okresie dojrzewania.
77. Dostosowanie metod wychowawczych do specyfiki pieczy zastępczej i problemów rozwojowych dzieci.
78. Budowanie programów wsparcia dla dzieci z trudnościami emocjonalnymi i społecznymi.
79. Metody pracy z dzieckiem z Zespołem Aspergera – planowanie środowiska i form wsparcia.
80. Stabilizacja emocjonalna młodzieży w fazie przejścia do dorosłości – techniki i interwencje.
81. Adaptacja dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi do wymogów środowiska szkolnego i społecznego.
82. Kreowanie warunków sprzyjających rozwojowi kompetencji społecznych u uczniów z trudnościami edukacyjnymi.
83. Przeciwdziałanie negatywnym wpływom współczesnych zagrożeń psychospołecznych na rozwój dziecka.
84. Wykorzystanie technik relaksacyjnych i mindfulness w celu poprawy koncentracji i redukcji stresu.
85. Rozwój umiejętności samoregulacji emocjonalnej i radzenia sobie z trudnymi emocjami u podopiecznych.
86. Dobór interdyscyplinarnych metod i narzędzi wsparcia w przypadku trudności edukacyjnych dzieci.
87. Niegrzeczne dziecko, czyli jakie? Zrozumienie fundamentów rozwoju inteligencji emocjonalnej i wsparcie w trudnych sytuacjach dziecka oraz opiekuna.
88. Strata – jak wspierać dziecko podczas rozwodu, rozstania czy żałoby. Rola opiekuna w procesie adaptacji.
89. Praca z lękiem oparta na terapii ACT (Terapia Akceptacji i Zaangażowania), McCurry – dziecko wycofane, mutyzm, lęk rozwojowy.
90. Trening Regulacji Emocji Dziecka – realne wsparcie w rozwoju kompetencji społecznych i samoświadomości.
91. Kobiecy autyzm, a funkcjonowanie w społeczeństwie. Czym różnią się objawy u dziewczynek w spektrum autyzmu od symptomów, które zauważane są u chłopców?
92. Nieśmiałość a może ADHD? Nietypowe zachowania dziewczynek – nieśmiałość czy ADHD? Zrozumienie różnic w objawach i metody pracy.
93. Profilaktyka zaburzeń adaptacyjnych i depresji u dzieci w oparciu o metody rozwojowe i komunikację NVC.
GRANICE INTYMNE I NORMY AKCEPTOWALNE SPOŁECZNIE
94. Atak cywilizacyjnej erotyzacji – jak radzić sobie z zachowaniem seksualnym podopiecznego.
95. Granice intymne i normy akceptowalne w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
96. Zachowania agresywne i autoagresywne – od diagnozy do realnego wsparcia.
97. Samotność dziecka/młodzieży w wirtualnym świecie.
98. Inicjacja pornograficzna... skąd się biorą zachowania pozanormatywne.
99. Komunikaty typu „ja” – uwalnianie potrzeb.
ŻYWIENIE JAKO SPOSÓB RADZENIA SOBIE Z TRUDNOŚCIAMI FIZYCZNYMI ORAZ PSYCHICZNYMI
100. Indywidualizacja żywienia dla dzieci z różnorodnymi potrzebami – dostosowanie jadłospisu do stanu zdrowia i etapu rozwoju.
101. Odżywianie dzieci o ograniczonej sprawności ruchowej – wzmacnianie układu kostno-mięśniowego i wspieranie harmonijnego wzrostu.
102. Dieta i emocje – jak odpowiedni dobór składników odżywczych wpływa na zachowanie, nastrój i koncentrację najmłodszych.
103. Wsparcie układu nerwowego dziecka poprzez żywienie – składniki kluczowe dla rozwoju poznawczego i emocjonalnego.
104. Żywienie w chorobach metabolicznych u najmłodszych – dostosowanie posiłków w otyłości, cukrzycy i innych schorzeniach.
105. Radzenie sobie z problemami trawiennymi (zaparcia, refluks, wzdęcia) – proste wskazówki dla lepszego samopoczucia dzieci.
106. Dieta a funkcje mózgu u dzieci – wspieranie pamięci, uwagi i zdolności poznawczych od najmłodszych lat.
107. Żywienie dzieci z ograniczeniami ruchowymi – jak wspierać prawidłowy wzrost, mocne kości i utrzymanie sił witalnych.
108. Choroby dietozależne u dzieci – budowanie prawidłowych nawyków żywieniowych w trosce o przyszłe zdrowie.
109. Cukrzyca u dzieci – planowanie posiłków, unikanie gwałtownych skoków glikemii i nauka świadomego odżywiania.
110. Fakty i mity w żywieniu najmłodszych – jak odróżniać rzetelne informacje od trendów bez podstaw naukowych.
111. Dieta lekkostrawna i specjalistyczna dla dzieci – przygotowywanie smacznych posiłków przy problemach z trawieniem.
112. Żywienie dzieci z nadwrażliwością sensoryczną – dostosowanie smaków, konsystencji i form podania potraw.
113. Bezpieczna redukcja masy ciała u dzieci o ograniczonej aktywności – metody wprowadzania zdrowszych nawyków bez nadmiernej presji.
114. Zapobieganie niedożywieniu – rozpoznawanie objawów i skuteczne interwencje żywieniowe wspierające harmonijny rozwój dziecka.
115. Znaczenie błonnika w diecie dzieci – ułatwianie trawienia i profilaktyka problemów jelitowych.
116. Wdrażanie zdrowych nawyków żywieniowych krok po kroku – budowanie fundamentów dla zrównoważonego rozwoju.
117. Dieta a energia dziecka – produkty wspierające witalność, aktywność fizyczną i zaangażowanie w zabawę i naukę.
118. Zdrowe przekąski i napoje dla najmłodszych – alternatywy o wysokiej wartości odżywczej sprzyjające prawidłowemu rozwojowi.
119. Budowanie prozdrowotnych nawyków żywieniowych – edukacja poprzez zabawę i pozytywne wzorce w codziennym życiu dziecka.
120. Planowanie wartościowych posiłków do szkoły czy na zajęcia – praktyczne pomysły na śniadania i lunchboxy sprzyjające koncentracji i chęci do nauki.
121. Żywieniowe wsparcie odporności dziecka – wzmacnianie naturalnych mechanizmów obronnych poprzez odpowiednią dietę.
122. Odżywianie w sytuacjach stresowych – jak pomóc dziecku unikać podjadania i dbać o równowagę emocjonalną.
123. Radzenie sobie z wybiórczym jedzeniem – strategie i zabawy zachęcające dziecko do próbowania nowych smaków i konsystencji.
124. Wykorzystanie pistacji w kuchni: kreatywne desery i dania wytrawne.
125. Wyjątkowe słodkości na specjalne okazje: aranżacje i dekoracje.
126. Owoce w deserach: zdrowa alternatywa dla tradycyjnych słodyczy.
127. Sernik idealny: metody przygotowania i warianty smakowe.
128. Urodziny w stylu DIY – zrób to sam, tanio i pięknie (ozdoby z papieru, kwiatów, balonów oraz przekąski dla dzieci i dorosłych).
129. Czynniki ryzyka uzależnień behawioralnych u dzieci i sposoby ich niwelowania poprzez terapię tańcem i ruchem.
Kontakt ws. pozyskania dofinansowania i realizacji szkoleń
e-mail: szkolenia@fundacjabuu.pl
tel. 726 041 234